Inca din cele mai vechi timpuri, omul a cautat metode prin care sa poata
transporta diferite materiale sau hrana de la distante mult mai mari.
Astfel, el a construit, folosindu-si inteligenta cu care este inzestrat,
diferite mijloace de transport, de la cele mai rudimentare, atingand
apogeul in sec. al XIX-lea, odata cu inventia automobilului.Prima constructie considerata vehicul, in sensul de
constructie destinata transportului a fost targa purtata de oameni.
Apoi, aceasta a evoluat, deoarece omul a ajuns la concluzia ca fortele
naturii inconjuratoare mult superioare lui, trebuie captate si folosite
in beneficiul sau. De aici incepe domesticirea animalelor si aparitia
unui nou mijloc de transport - tractiunea animala. Astfel, targa a fost
inlocuita de caruta, iar odata cu domnia lui Ludovic XVI, au aparut
calestile, berlinele, cabrioletele, etc., ce reprezentau rangul si
puterea economica a nobililor care le posedau.Incepand cu aceasta perioada, trasurile s-au dezvoltat foarte mult, din
mai multe puncte de vedere. Pe langa partea artistica, deoarece unele
trasuri erau adevarate opere de arta, s-a dezvoltat si partea mecanica,
inventandu-se diferite mecanisme destinate franarii. Aparitia bicicletei
are o mare importanta in aparitia automobilului, deoarece multe
realizari tehnice din industria bicicletelor le gasim in constructia
automobilului. Dar cea mai importanta inventie care si-a adus cel mai
mare aport in contructia automobilului, este motorul actionat cu puterea
aburului. Aceasta s-a concretizat in anul 1769, cand Francois Cugnot a
construit primul autovehicul dotat cu un motor cu abur. Trasurile cu
aburi au avut un impact deosebit de important in istoria automobilului,
implicit a omenirii. Aceste vehicule au fost bine primite de oamenii
vremii, fapt ce contribuie mult la dezvoltarea lor. Ca dovada a
interesului, avem o forma incipienta a codului rutier, aparut pentru
prima data in Anglia sub numele de Red Flag Act in 1865, care obliga
vehiculele sa circule cu o viteza de 2 mile in orase si de 4 mile in
afara oraselor. Dupa aparitia motorului cu ardere interna, cu pistoane
in miscare rectilinie, alternativa, putem vorbi in adevaratul sens al
cuvantului de aparitia automobilului. O importanta deosebita o au si
marile descoperiri ale vremii, cum ar fi:
* realizarea electromagnetului de catre Ampere in 1830;
* descoperirea fenomenului de inductie in 1831 de catre Faraday;
* bobina de inductie construita in 1855 de catre Ruhm Korff;
* acumulatorul electric inventat de Plaute, in 1859.
Prima masina generatoare de curent electric a fost inventata de Gramme in 1869-1870, iar primele puturi de petrol dateaza din 1830, in timp ce vulcanizarea cauciucului a fost realizata de Goodyear, inca din 1838. Adevaratul stramosi al automobilului este reprezentat de motorul si autovehicolul inventate deEtienne Lenoir: motorul cu gaz brevetat in 1860. Surpriza a venit insa nu din partea Anglei sau a Frantei, ci din partea Germaniei, reprezentata de mototrul mecanicului Nikolaus Otto. Acest motor a uimit organizatorii expozitiei de la Paris din 1867. Daca motorul lui Lenoir consuma 23 metri cubi de gaz pe CP/h, motorul lui Otto folosea numai 0,8 metri cubi de gaz, iar randamentul era de 16 %, in timp ce la primul era de 3-4 %. In 1877, dupa mai multe imbunatatiri, Otto si-a patentat motorul in patru timpi, cunoscut pe toate continentele sub numele de "Otto- Dentz". O alta inventie importanta este reprezentata de motorul cu autoaprindere, brevetat de Rudolf Diesel la 28 februarie 1892. Adevaratii pionieri in constructia automobilului sunt considerati Lenoir, Delamare - Deboutterville, Daimler, Benz si Ford. Odata cu ei apar si firmele specializate in constructia automobilului. Prima firma se numea "Panhard-Levassor" si a fost fondata in anul 1895, folosind motoare Daimler. In 1898, apare firma Peugeot, care va construi si un motor cu acelasi nuume. Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900. In 1896 a luat nastere societatea "English Daimler Company", iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc.
* realizarea electromagnetului de catre Ampere in 1830;
* descoperirea fenomenului de inductie in 1831 de catre Faraday;
* bobina de inductie construita in 1855 de catre Ruhm Korff;
* acumulatorul electric inventat de Plaute, in 1859.
Prima masina generatoare de curent electric a fost inventata de Gramme in 1869-1870, iar primele puturi de petrol dateaza din 1830, in timp ce vulcanizarea cauciucului a fost realizata de Goodyear, inca din 1838. Adevaratul stramosi al automobilului este reprezentat de motorul si autovehicolul inventate deEtienne Lenoir: motorul cu gaz brevetat in 1860. Surpriza a venit insa nu din partea Anglei sau a Frantei, ci din partea Germaniei, reprezentata de mototrul mecanicului Nikolaus Otto. Acest motor a uimit organizatorii expozitiei de la Paris din 1867. Daca motorul lui Lenoir consuma 23 metri cubi de gaz pe CP/h, motorul lui Otto folosea numai 0,8 metri cubi de gaz, iar randamentul era de 16 %, in timp ce la primul era de 3-4 %. In 1877, dupa mai multe imbunatatiri, Otto si-a patentat motorul in patru timpi, cunoscut pe toate continentele sub numele de "Otto- Dentz". O alta inventie importanta este reprezentata de motorul cu autoaprindere, brevetat de Rudolf Diesel la 28 februarie 1892. Adevaratii pionieri in constructia automobilului sunt considerati Lenoir, Delamare - Deboutterville, Daimler, Benz si Ford. Odata cu ei apar si firmele specializate in constructia automobilului. Prima firma se numea "Panhard-Levassor" si a fost fondata in anul 1895, folosind motoare Daimler. In 1898, apare firma Peugeot, care va construi si un motor cu acelasi nuume. Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900. In 1896 a luat nastere societatea "English Daimler Company", iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc.
Firma Mercedes a
construit modelul Mercedes 1901, considerat stramosul automobilului
modern.
Un aport important la construirea automobilelor si l-a adus
Wilhelm Maybach, care realizeaza primul radiator tip fagure, folosit de
modelul Mercedes 1901. In plus, el i-a ridicat capacitatea la 5,3 l si
puterea de 35 CP. Primul automobil al firmei Rolls
Royce - a aparut in anul 1903. In anul 1908, apare in Europa
automobilul Ford T, primul automobil produs in milioane de exemplare. El
era atat de imbunatatit, incat a rezistat 19 ani, iar un adevarat
avantaj reprezinta greutatea sa foarte mica, de numai 600 Kg. De-a
lungul timpului, Fordul T s-a perfectionat, aparand in mai multe
variante: Ford 1920, Ford Tourer 1927. Odata cu primul razboi mondial,
automobilul si-a evidentiat calitatile nebanuite pana atunci,
dovedindu-se a fi un adevarat atu al armatelor care l-au folosit. In
perioada postbelica, setea de a depasi, setea de lux bazata pe averile
acumulate din mizeria razboiului, combinata cu fenomenul psihic al
trairii vertiginoase si intense, au facut ca firmele constructoare
europene Voisire Delage, Farman, Hotch Kiss, Panhard, Bugatti, Fiat,
Minerva, Elizalde, sa produca masini luxoase, dotate cu motoare de 6 si 8
cilindrii la preturi ridicate.Europenii
ramasesera insa la stadiul masinilor "de comanda", asa ca au fost sedusi
de modele produse de General Motors, fondat in 1903 de catre W. Durand;
de vehiculele produse de uzinele Ford, Pierce Arrow, Marmon,
Studebaker, Chrysler, Packard, Reo, Dodge, etc. Activitatea postbelica a
lui A. Citroen si ofensiva americana, care tindea spre acapararea
pietelor europene, au contribuit in mare masura la revinimentul
industriei de automobile din Europa, industrie care face mari eforturi
pentru a trece la productia de pace. Din acest motiv si din multe
altele, pretul automobilelor a scazut. Automobilul
din anii 1930 nu mai seamana deloc cu cel de dinaintea primului razboi
mondial.
Constructorii puneau mare accent pe confort, adaugand accesorii precum aprinzator de tigari, lumina in interior, stergatoare electrice sau mecanice, oglinda retrovizoare, semnalizatoare de directie, roata de rezerva, iluminarea numerelor de circulatie, etc., lucruri atat de banale in ziua de azi. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, asistam la o adevarata explozie a industriei automobilistice; de asemenea asistam si la transformarea automobilului in prima masina a activitatii social-economice moderne. Au aparut automobilele atat de cunoscute de noi, precum: Cadillac si Oldsmobile, lansate in 1949, Trabant, masinile Volkswagen (1946). Motorul in V, rezervat initial masinilor puternice sau de curse, cu cel putin 8 cilindrii, a inceput sa fie construit in 6 cilindrii (Buick 1960) si 4 cilindrii in 1962 (Ford Taunus 12 M). Motorul cu 12 cilindrii in V a ramas apanajul automobilelor de cursa, precum Maseratti, Aston Martin, Ferrari. Daca pana in 1960, se produceau automobile numai in unele tari din Europa si SUA, astazi, ele se produc aproape in fiecare tara a lumii. Constructorii de automobile s-au dezvoltat intr-atat de mult incat numai seamana cu absolut nimic cu automobilele produse in sec. trecut. Sunt atat de sofisticate incat, daca inainte puteai sa repari singur un automobil daca aveai cunostiinte in domeniu, in ziua de astazi, pentru a repara un automobil de ultima generatie, este nevoie de o intreaga echipa de specialisti.Datorita poluarii si a epuizarii zacamintelor de petrol, se cauta noi solutii, adica noi combustibili, noi motoare adaptate la combustibilii de regula nepoluanti. S-au conceput automobile foarte sofisticate, alimentate cu curent electric, si se incearca si o versiune pe hidrogen, dar datorita problemei stocarii hidrogenului, acesta a ramas un simplu prototip. Un alt impediment il considera marii giganti petrolieri, care aduna miliarde de dolari in fiecare zi.
Constructorii puneau mare accent pe confort, adaugand accesorii precum aprinzator de tigari, lumina in interior, stergatoare electrice sau mecanice, oglinda retrovizoare, semnalizatoare de directie, roata de rezerva, iluminarea numerelor de circulatie, etc., lucruri atat de banale in ziua de azi. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, asistam la o adevarata explozie a industriei automobilistice; de asemenea asistam si la transformarea automobilului in prima masina a activitatii social-economice moderne. Au aparut automobilele atat de cunoscute de noi, precum: Cadillac si Oldsmobile, lansate in 1949, Trabant, masinile Volkswagen (1946). Motorul in V, rezervat initial masinilor puternice sau de curse, cu cel putin 8 cilindrii, a inceput sa fie construit in 6 cilindrii (Buick 1960) si 4 cilindrii in 1962 (Ford Taunus 12 M). Motorul cu 12 cilindrii in V a ramas apanajul automobilelor de cursa, precum Maseratti, Aston Martin, Ferrari. Daca pana in 1960, se produceau automobile numai in unele tari din Europa si SUA, astazi, ele se produc aproape in fiecare tara a lumii. Constructorii de automobile s-au dezvoltat intr-atat de mult incat numai seamana cu absolut nimic cu automobilele produse in sec. trecut. Sunt atat de sofisticate incat, daca inainte puteai sa repari singur un automobil daca aveai cunostiinte in domeniu, in ziua de astazi, pentru a repara un automobil de ultima generatie, este nevoie de o intreaga echipa de specialisti.Datorita poluarii si a epuizarii zacamintelor de petrol, se cauta noi solutii, adica noi combustibili, noi motoare adaptate la combustibilii de regula nepoluanti. S-au conceput automobile foarte sofisticate, alimentate cu curent electric, si se incearca si o versiune pe hidrogen, dar datorita problemei stocarii hidrogenului, acesta a ramas un simplu prototip. Un alt impediment il considera marii giganti petrolieri, care aduna miliarde de dolari in fiecare zi.
PERSONALITATI MARCANTE IN ISTORIA AUTOMOBILULUI
KARL BENZ 1844 - 1929
GOTTLIEB DAIMLER 1834 - 1900
WILHELM MAYBACH 1846 - 1929
EMIL JELLINEK 1853 - 1918
HENRY FORD 1863 - 1947
FERDINAND PORSCHE 1875 - 1951
AUGUST HORCH 1868 - 1951
ADAM OPEL 1837 - 1895
GIOVANNI AGNELLI 1921 - 2003
WILLIAM LYONS 1901 - 1985
DAVID DUNBAR BUICK 1854 - 1929
JOHN FRANCIS DODGE 1864 - 1920
HORACE ELGIN DODGE 1868 - 1920
ENZO FERRARI 1898 - 1988
LOUIS CHEVROLET 1878 - 1941
WALTER OWEN BENTLEY 1888 - 1971
FRANZ JOSEF POPP 1886 - 1954
MAX FRIZ POPP 1883 - 1966
CHARLES STEWART ROLLS 1877 - 1910
HENRY ROYCE 1863 - 1933
ASSAR GABRIELSSON 1891 - 1962
GUSTAV LARSON 1887 - 1968FERRUCCIO LAMBORGHINI 1916 - 1993
ARMAND PEUGEOT 1849 - 1915
HENRY M.LELAND 1843 - 1932
NICOLA ROMEO 1876 - 1938
ANDRE GUSTAVE CITROEN 1878 - 1935
WILLIAM C.DURANT 1861 - 1947
LOUIS RENAULT 1877 - 1944
JOHN KEMP STARLEY 1854 - 1901
GIORGETTO GIUGIARO 1947 - 2011
NUCCIO BERTONE 1914 - 1997
BATTISTA ''PININ'' FARINA
ETTORE BUGATTI 1881 - 1947
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu